Sunday 28 April 2013

Illuminated

Wat oudere schets in afwachting van wat komen gaat. Deze is met bruin en wit kleurpotlood getekend in een recyclepapier tekenblok van Purpurs uit Letland. Vorig jaar gekocht in mijn eeuwigdurende queeste naar nieuwe en betere tekenmaterialen. Waarvan ik hopelijk eens geillumineerd ga worden...


Wednesday 24 April 2013

Doctor

Gisteren verscheen de nieuwe MacFan (#106), het blad waar ik sinds het eerste nummer in elk geval een tekening voor maak, en regelmatig ook recensies voor schrijf. Vaste prik is het illustreren van de column achterin die wordt geschreven door mijn stadsgenoot Jack Nouws. In het laatste nummer ging het over het oplossen van computerproblemen bij vrienden en kennissen, onder de titel 'Dr. Macintosh'.
Soms zijn Jack's columns verrekte lastig om te verbeelden, niet vanwege abstracte onderwerpen, maar omdat hij  zelf al zoveel humor gebruikt. En ik wil daar dan vaak nog een extra laagje aan toevoegen. Maar voor deze hoefde ik niet te lang na te denken, of uit te schetsen. Een associatie met doktersromans lag voor de hand. Het meeste werk zat uiteindelijk in het opsnorren van een min of meer archetypische cover van zo'n boekje.

De tekening is geheel analoog, met zwart potlood en waterverfjes.

Schetsboek, en daaronder het definitieve ding:






Tuesday 23 April 2013

Fishesfishes

Eerste test op de gloednieuwe Wacom Cintiq 13HD, zo'n beeldscherm waar je met drukgevoelige pen op kan tekenen. Deze is gemaakt in Painter 11, met de 'scratchboard tool' in zwart & wit op een grijze achtergrond. Geen voorschets of -studies. Alleen maar krabbeldekrabbel...


Thursday 18 April 2013

Burenruzie

Gisteren en vandaag heb ik aan een cartoon voor een oude opdrachtgever -de Nederlandse Woonbond- gewerkt. Ik illustreer voor hun maandblad Woonbondig al jarenlang de juridische rubriek. Dit keer ging het over burenruzie, waar een rechter bijgeroepen was.
Na relatief veel denken en worstelen, waarvan hier een schetsboekimpressie...


... besloot ik tot een tamelijk iconisch en recht-voor-zijn-raap beeld. Twee huisjes, twee kijvende wijven.

De definitieve tekening heb ik weer op kraft karton gezet (ik hou van dat ruwe bruine). Een lichte schets met grafiet, daaroverheen zwart en wit olie-achtig kleurpotlood. Het grafiet na de zwartfase grotendeels weggegumd.

De tekening ingescand en alle omliggende achtergrondwit met een kwastje van Photoshop verder verdiept. Zodat hij in drukwerk in het wit van de pagina wegsmelt.

Toch een beetje haastklus, dit. Heb het bewuste artikel haastje-repje gistermorgen gekregen & vandaag MOEST de plaat af omdat ik morgenochtend een paar dagen de deur uit ben. Maar voila dus:




Wednesday 17 April 2013

Belcampo bis

Vervolgend op mijn post van gisteren, hierbij de drie pagina's die ik voor het boek 'Het Grote Gebeuren - de getekende versie' maakte. Een (bijna) woordloos en tamelijk gecondenseerd fragment van het verhaal. Waar de schrijver samen met een buurman vanaf 'Het Schild' in Rijssen een vlammend sabel aan de hemel ziet, en de volgende ochtend allerlei wezens.
(Je kunt het integrale verhaal overigens hier lezen)

Ik heb de tekst eerst in zinnen opgeknipt, met het idee van elk een afzonderlijke tekening te maken en die dan achter elkaar aan te plakken. Maar besloot toch maar tot een strakke 9-plaatjes-per-pagina indeling, om een filmisch effect te krijgen en in zo'n totaal-layout de beelden compositorisch beter op elkaar kunnen inwerken.

Op het bruine kraft karton heb ik een heel minimale voorschets neergezet en daaroverheen met zwart (Faber-Castell Pitt Oil Base extra soft) en wit (Faber Castell Polychromos) en wat limoengeel (Berol Karisma)  potlood gewerkt. Grijstonen zijn aangebracht met waterverdunde Ecoline in een Kuretake vulpenseel. De zwarte omkadering gebeurde met Pentel brushpen, en is later in Photoshop nog verder verdiept. Verder vond er geen digitale nabewerking of correctie plaats.

De drie platen hangen tot 26 mei in galerie De Pieter (Breestraat 46 Leiden), en zijn daar te koop.




Tuesday 16 April 2013

Belcampo in Pyjamas

Aanstaande vrijdag (19 april) opent de groepsexpositie 'Het Grote Gebeuren' in galerie De Pieter te Leiden. Subtitel: 'Over kunst en (andere) strips'. Samen met 19 andere kunstenaars doe ik hieraan mee, natuurlijk met panelen die vooral het strip-achtige vertegenwoordigen. Die heb ik gisteravond afgeleverd.
De expo is genoemd naar de bekende novelle van de Nederlandse schrijver Belcampo. En voor de gelegenheid is het verhaal onder handen genomen door 10 verschillende tekenaars, die elk een stuk tekst aanreikt kregen. Ik ben daar één van, en heb drie pagina's gemaakt.
Het boek is onder de vleugels genomen door uitgeverij Micromys, en verschijnt deze week. Naast de strippagina's bevat het ook het oorspronkelijke, integrale verhaal.

Voor de cover van het Het Grote Gebeuren, de getekende versie, werden alle deelnemers gevraagd hun hoofdrolspeler -de fictieve Belcampo dus- full figure te tekenen. Hiervan is een collage gemaakt.
Mijn figuur zag er zo uit. Belcampo in pyjama, want 'mijn' fragment speelt zich in de vroege ochtend af. Het figuur is voor de collage van de bruin papieren achtergrond uitgemaskerd en gespiegeld neergezet.


Friday 12 April 2013

Towards Utopia

Work in progress for exhibition in May. Fragment of lower part of a vertical triptych. It's all about struggle for domination.


Wednesday 10 April 2013

Utrecht Peace Treaty 1713 / Vrede van Utrecht

Final chapter of 'The Dance of the Envoys', a comicbook about the negotiations that led to the Utrecht Peace Treaty in 1713. The comic was a collective effort by local artists around De Inktpot. The original edition was in Dutch, this English edition has been made for an international audience.