Sunday 24 June 2012

Free DIY mini comic

Dit is een experiment met publiceren. Een poging om in mijn eigen werk digitaal en papier samen te doen smelten, en waarbij ik jouw hulp nodig heb. Het kost je bijna niks, en als het goed gaat heb je straks een uniek miniboekje van mij in handen.

Dat boekje heet 'Dilletant - searchword sequential'. Het bestaat uit 16 tekeningen, die onderling verbonden zijn door dat woord: 'dilletant'.
Om te beginnen heb ik op een vel A4-papier, om precies te zijn Schoellershammer Duria matt 250 gr/m2, een indeling gemaakt van 8 gelijke vakjes op beide zijden.
Bij Google Afbeeldingen heb ik 'dilletant' ingetypt, en daarvan alleen het groot formaat aangevinkt. Het had enig ander woord kunnen kunnen zijn, maar dit zat op het moment in mijn hoofd.
Van de foto's die toen verschenen heb ik een aantal geheel, en een aantal enkel in detail nagetekend. Met zwart kleurpotlood.
Qua indeling heb ik ermee rekening gehouden dat er een voorkant met titel bij moest, en dat je alles in elkaar kunt vouwen. Dus dat de plaatjes dan niet op hun kop zouden staan.
Verder heb ik met nog een hoop andere dingen rekening gehouden, maar dat zijn van die artsy-fartsy onderbewustzijn dingen waar ik je niet mee wil vermoeien.
Toen het papier aan twee kanten vol was, heb ik het ingescand.
In Photoshop heb ik de contrasten nog wat bijgesteld, en de scans toen met InDesign tot een 2-pagina PDF-document omgebouwd.
Die staat nu op deze Dropbox-pagina, en kun jij gratis naar jouw computer downloaden.

Wat jij moet doen:
- de beide PDF-pagina's dubbelzijdig op 1 vel A4-papier uitprinten. Stel je printer zo in dat-ie geen extra marge meeneemt. De pagina's zouden het goed moeten doen op 100%.
- je print dubbelvouwen, en nog eens dubbel, en nog eens dubbel. 3x dubbel dus. De volgorde van de pagina's speelt geen rol, als je er maar op let dat het plaatje met de titel aan de buitenkant terecht komt.
- met een nietmachine in de vouw (van buiten naar binnen) 2 nietjes door het papier zetten.
- met een lineaal en een scherp mesje van de buitenranden 1 of 2 mm strak afsnijden. Hiermee maak je het boekje 'open'.

En voila! 

No comments:

Post a Comment