Tuesday 16 April 2013

Belcampo in Pyjamas

Aanstaande vrijdag (19 april) opent de groepsexpositie 'Het Grote Gebeuren' in galerie De Pieter te Leiden. Subtitel: 'Over kunst en (andere) strips'. Samen met 19 andere kunstenaars doe ik hieraan mee, natuurlijk met panelen die vooral het strip-achtige vertegenwoordigen. Die heb ik gisteravond afgeleverd.
De expo is genoemd naar de bekende novelle van de Nederlandse schrijver Belcampo. En voor de gelegenheid is het verhaal onder handen genomen door 10 verschillende tekenaars, die elk een stuk tekst aanreikt kregen. Ik ben daar één van, en heb drie pagina's gemaakt.
Het boek is onder de vleugels genomen door uitgeverij Micromys, en verschijnt deze week. Naast de strippagina's bevat het ook het oorspronkelijke, integrale verhaal.

Voor de cover van het Het Grote Gebeuren, de getekende versie, werden alle deelnemers gevraagd hun hoofdrolspeler -de fictieve Belcampo dus- full figure te tekenen. Hiervan is een collage gemaakt.
Mijn figuur zag er zo uit. Belcampo in pyjama, want 'mijn' fragment speelt zich in de vroege ochtend af. Het figuur is voor de collage van de bruin papieren achtergrond uitgemaskerd en gespiegeld neergezet.


No comments:

Post a Comment