Thursday 18 April 2013

Burenruzie

Gisteren en vandaag heb ik aan een cartoon voor een oude opdrachtgever -de Nederlandse Woonbond- gewerkt. Ik illustreer voor hun maandblad Woonbondig al jarenlang de juridische rubriek. Dit keer ging het over burenruzie, waar een rechter bijgeroepen was.
Na relatief veel denken en worstelen, waarvan hier een schetsboekimpressie...


... besloot ik tot een tamelijk iconisch en recht-voor-zijn-raap beeld. Twee huisjes, twee kijvende wijven.

De definitieve tekening heb ik weer op kraft karton gezet (ik hou van dat ruwe bruine). Een lichte schets met grafiet, daaroverheen zwart en wit olie-achtig kleurpotlood. Het grafiet na de zwartfase grotendeels weggegumd.

De tekening ingescand en alle omliggende achtergrondwit met een kwastje van Photoshop verder verdiept. Zodat hij in drukwerk in het wit van de pagina wegsmelt.

Toch een beetje haastklus, dit. Heb het bewuste artikel haastje-repje gistermorgen gekregen & vandaag MOEST de plaat af omdat ik morgenochtend een paar dagen de deur uit ben. Maar voila dus:




No comments:

Post a Comment