Wednesday 10 January 2024

Het Nieuwe Leven (feuilleton Ublad)

 Ik duik af en toe diep het archief in, en stuitte vandaag op een curieuze tekening uit 1984. Deze vormde de basis van een illustratieklus voor het Utrechts Universiteitsblad AKA Ublad, en daarin het feuilleton Het Nieuwe Leven. Dit werd geschreven door mijn vriend Sven Mager, die elke week een aflevering vanuit Frankrijk opstuurde. We hadden afgesproken dat het uit 24 delen zou bestaan, elk met een plaatje ter grootte van een postzegel van mij erbij.

De grap/uitdaging was dat ik geen idee had hoe het verhaal ging lopen, maar er wel telkens een passend beeld bij zou maken. Ik ontwierp daarvoor een rudimentaire (studentikoze) kamer waarin van alles kon rondslingeren. Die verdeelde ik in 24 gelijke vakken om vol te tekenen. Zodra de tekst van Sven bij de redactie binnen was, kon ik aan de slag en het versgetekende vierkantje aan de vormgever doorspelen. Ging niet altijd even soepel, en visueel was het ook niet altijd even geslaagd. Maar we hebben het die 24 keer gered, met als afsluiting uiteraard de complete basistekening.

Ik heb hem hiervoor eens gescand, het orgineel is ± 35x20 cm en een voorbeeld aflevering van het feuilleton uit het digitale archief van DUB bijgevoegd. Weet dat dit allemaal gedaan werd in een tijd zonder beschikking over computer en internet.




No comments:

Post a Comment